en  

Menu

       

Nasze strony

       

OFEROWANE WSPARCIE

PODSTAWOWE FORMY WSPARCIA W PROJEKCIE

(dla wszystkich Uczestników):

 


FORMA WSPARCIA NR 1 –

SZKOLENIE Z ZAKRESU ZAKŁADANIA I PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ

 

 

 

Każdy z Uczestników projektu skorzysta z szkolenia w wymiarze 56 godzin lekcyjnych, składającego się z 5 odrębnych modułów tematycznych: promocji (4h), rejestracji firmy oraz wybranych elementów kadrowych i prawnych (12h), obowiązków księgowo – finansowych (16h), opracowania biznes planu (20h, w tym 12h na komputerach) oraz rozliczenia wsparcia finansowego (4h).

 

Projekt zakłada realizację ww. szkolenia każdorazowo w 2 grupach szkoleniowych złożonych z 20 Uczestników projektu w ramach każdej z 2 edycji naborów do udziału w Projekcie.

 

Szkolenia odbędą się w Rzeszowie w systemie 14 spotkań 4 – godzinnych w tygodniu roboczym lub w weekendy (8h/dzień przez 7 dni) w zależności od potrzeb Uczestników.

 

Wszystkim Uczestnikom projektu przysługuje komplet materiałów szkoleniowych, zaświadczenie o ukończeniu szkolenia (za udział w min. 45 h szkolenia) oraz catering podczas udziału w szkoleniu.

 

Uczestnikom Projektu dojeżdżającym na szkolenie z innej miejscowości niż miejscowość, w której prowadzone jest szkolenie przysługuje zwrot kosztów dojazdu do wysokości ceny biletu najtańszego środka komunikacji publicznej z miejsca zamieszkania Uczestnika projektu do miejsca odbywania szkolenia. Wypłata odbywać się będzie do 7 dnia kolejnego miesiąca, za który przysługuje zwrot kosztów na konto bankowe wskazane przez Uczestnika projektu.

 

Uczestnikom projektu podczas udziału w szkoleniu przysługuje forma pomocy w postaci opieki nad dzieckiem do lat 7 lub osobą zależną. Pomoc ta będzie polegała na zaangażowaniu Opiekunów przez Beneficjenta na h uczestnictwa w szkoleniu. W przypadku większej liczby zainteresowanych niż liczba wsparć przewidzianych w projekcie decyzja o przyznaniu formy opieki będzie przyznawana w oparciu o uzasadnienie przedstawione przez Uczestnika projektu we wniosku o objecie formą opieki, a następnie kolejność zgłoszeń.

 

 

 

 

 FORMA WSPARCIA NR 2 –

DORADZTWO W ZAKRESIE PRZYGOTOWANIA WNIOSKU I OPRACOWANIA BIZNES PLANU

NA URUCHOMIENIE WŁASNEJ DZIAŁALNOŚCI GOSPODRACZEJ

 


Projekt zakłada 6 godzin indywidualnego doradztwa po zakończeniu szkolenia, a przed złożeniem wniosku o dotację w odpowiedzi na konkurs.

Doradztwo będzie świadczone w Punkcie Doradczo – Informacyjnym w Rzeszowie.

 


 

 

 

OGÓLNE WARUNKI PRZYZNAWANIA WSPARCIA FINANSOWEGO

NA ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI

 

 

Pomoc finansowa powinna być kierowana wyłącznie do osób, które nie rozpoczęłyby działalności gospodarczej bez wsparcia ze środków EFS (creaming). Celem wsparcia dotacyjnego przewidzianego w ramach Działania 6.2 PO KL jest pomoc osobom znajdującym się w najtrudniejszej sytuacji na rynku pracy w podjęciu zatrudnienia w sektorze przedsiębiorczości, tak więc nie jest możliwe przyznanie pomocy finansowej Beneficjentom pomocy, którzy byliby w stanie założyć działalność gospodarczą nawet w sytuacji nie otrzymania dotacji inwestycyjnej. Ogranicza to sytuacje, w których wsparcie skierowane zostanie do osób, które posiadają nie tylko pomysł na biznes, ale i dysponują środkami na jego realizację.  

 

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dziennik Ustaw z 2012 r. poz. 361, art. 21 ust. 1 pkt. 137 ) stanowi podstawę do zwolnienia z podatku dochodowego Uczestników projektu w ramach Działania 6.2 PO KL, którzy otrzymali środki na rozwój przedsiębiorczości.

 

Środki finansowe są przyznawane w kwotach brutto. Uczestnicy projektu w ramach otrzymanych środków finansowych na rozwój przedsiębiorczości mogą pokrywać podatek VAT bez względu na fakt czy są płatnikami podatku VAT czy też nie. Jednak w sytuacji, gdy Uczestnik projektu otrzyma zwrot zapłaconego podatku VAT musi przeznaczyć całość kwoty na pokrycie wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

 

Uczestnik projektu będzie zobowiązany do prowadzenia działalności gospodarczej, na rozwój której otrzymał wsparcie finansowe przez okres co najmniej 12 miesięcy od dnia jej rozpoczęcia, przy czym do okresu prowadzenia działalności gospodarczej zalicza się przerwy w jej prowadzeniu z powodu choroby lub korzystania ze świadczenia rehabilitacyjnego. W tym okresie Uczestnik projektu nie będzie mógł zmienić formy prawnej prowadzonej działalności gospodarczej.

 

Uczestnik projektu, który otrzymał środki finansowe na rozwój przedsiębiorczości ma obowiązek zwrotu otrzymanych środków wraz z należnymi odsetkami, jeżeli prowadził działalność gospodarczą przez okres krótszy niż 12 miesięcy lub naruszył inne istotne warunki umowy, w tym zwłaszcza dotyczące przeznaczenia środków.

 

Środki finansowe udzielone w postaci jednorazowej dotacji i podstawowego wsparcia pomostowego stanowią pomoc publiczną de minimis.

 

Warunkiem ubiegania się o przyznanie wsparcia finansowego jest ukończenie szkolenia podstawowego z absencją nie przekraczającą 20% (11 h), przewidzianego w ramach Projektu oraz skorzystanie z doradztwa podstawowego, w liczbie 6 godzin.

 

RODZAJ WSPARCIA FINANSOWEGO

W PROJEKCIE W PODZIALE

NA UCZESTNIKÓW PROJEKTU

 

Nabór nr I

 

 

Nabór nr II

 

Liczba wsparć

Kwota zarezerwowanych środków w PLN

Liczba wsparć

Kwota zarezerwowanych środków w PLN

  Wsparcie finansowe ogółem:

32

1 280 000,00

32

1 280 000,00

-  w tym ramach głównej oceny wniosków 

29

1 160 000,00

29

1 160 000,00

-  w tym przeznaczonych na odwołania

3

120 000,00

3

120 000,00

  Wsparcie pomostowe ogółem:

32

288 000,00

32

288 000,00

 

Uczestnik projektu ma obowiązek wnieść zabezpieczenie prawidłowej realizacji umowy na otrzymanie wsparcia finansowego i pomostowego w postaci weksla in blanco wraz z deklaracją wekslową oraz poręczeniem osoby fizycznej. Poręczycielami mogą być osoby fizyczne w wieku do 65 roku życia, osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, niebędące współmałżonkiem Uczestnika projektu, osiągające dochody finansowe w wysokości nie niższej niż:

- 2.000,00 zł brutto/miesięcznie w przypadku kwoty dofinansowania nie przekraczającej 20.000,00 zł.

- 2.500,00 zł brutto/miesięcznie w przypadku kwoty dofinansowania nie przekraczającej 30.000,00 zł.

- 3.000,00 zł brutto/miesięcznie w przypadku kwoty dofinansowania powyżej 30.000,00 zł.

 


 KONKURSOWE FORMY WSPARCIA W PROJEKCIE:

 

 

 

 

WSPARCIE FINANSOWE

(tzw. jednorazowa dotacja inwestycyjna)

 

 

Wysokość jednorazowej dotacji inwestycyjnej uzależniona będzie od wysokości wydatków inwestycyjnych, na pokrycie, których ubiegać się będzie Uczestnik projektu i nie może przekraczać maksymalnej wartości 40 000,00 PLN.

 

Wypłata dotacji (w formie przelewu) Uczestnikowi projektu przez Beneficjenta nastąpi w systemie zaliczkowo-refundacyjnym, w następujący sposób:

§  zaliczka w wysokości 80 % kwoty dotacji, wypłacana po podpisaniu Umowy o otrzymanie wsparcia finansowego (dotacji inwestycyjnej)

§  płatność końcowa (uzupełniająca), w formie refundacji poniesionych przez uczestnika projektu całkowitych wydatków na realizację inwestycji, w wysokości nieprzekraczającej kwoty dotacji. Płatność końcowa wypłacana jest niezwłocznie po zatwierdzeniu przez Beneficjenta całkowitego rozliczenia inwestycji objętej dotacją.

 

Uczestnik projektu zobowiązany będzie do rozliczenia otrzymanych środków z dotacji inwestycyjnej w terminie wskazanym w umowie, nie dłuższym niż 2 miesiące od dnia przekazania 80% wsparcia finansowego poprzez złożenie „Zestawienia wydatków inwestycyjnych objętych dotacją” wraz z dokumentami potwierdzającymi ich poniesienie, takimi jak:

a)    złożenie oświadczenia o dokonaniu zakupów towarów lub usług zgodnie z biznesplanem,

b)    szczegółowe zestawienie towarów lub usług, których zakup został dokonany ze środków na rozwój przedsiębiorczości wraz ze wskazaniem ich parametrów technicznych lub jakościowych.

 

Środki z jednorazowej dotacji inwestycyjnej na rozwój działalności będą mogły być przeznaczone na pokrycie wydatków inwestycyjnych, uznanych za niezbędne dla prowadzenia działalności gospodarczej i odpowiednio uzasadnione. Środki dotacji służą pokryciu wydatków inwestycyjnych, umożliwiających funkcjonowanie nowego przedsiębiorstwa, a nie stanowią pomocy operacyjnej, służącej pokryciu kosztów bieżącej działalności przedsiębiorstw.

Katalog wydatków kwalifikowanych w ramach jednorazowej dotacji inwestycyjnej jest zamknięty, a w jego ramach finansowaniu podlegają:

- zakup nowych środków trwałych;

- zakup nowego pozostałego sprzętu i wyposażenia (np. meble), dla których prowadzona będzie ewidencja ilościowa lub ilościowo – wartościowa,

- zakup używanych środków trwałych oraz pozostałego sprzętu i wyposażenia, pod warunkiem, że:

·         w okresie 7 lat poprzedzających złożenie wniosku o dofinansowanie środek trwały nie został zakupiony z wykorzystaniem środków publicznych krajowych lub pochodzących z funduszy Unii Europejskiej;

·         cena środka trwałego nie przekracza wartości rynkowej, określonej na dzień zakupu i jest niższa od ceny nowego środka trwałego;

·         środek trwały posiada właściwości techniczne niezbędne do realizacji przedsięwzięcia objętego dofinansowaniem oraz spełnia obowiązujące normy i standardy;

- zakup wartości niematerialnych i prawnych - zgodnie z ustawą o rachunkowości, w tym głównie licencje i oprogramowania,

- zakup robót i/lub materiałów budowlanych w celu dostosowania budynków, pomieszczeń i miejsc pracy do podejmowania działalności gospodarczej pod warunkiem, że pozostają w bezpośrednim związku z celami przedsięwzięcia objętego dofinansowaniem (tzn. są niezbędne do prawidłowej realizacji i osiągnięcia celów założonych we wniosku);

-   - specjalistyczne środki transportu (tj. środki transportu z wyłączeniem samochodów osobowych), pod warunkiem, że stanowią niezbędny element wniosku,  a o dofinansowanie ich zakupu, mogą starać się jedynie ci przedsiębiorcy, którzy nie prowadzą działalności w sektorze transportu drogowego towarów i zagwarantują, że zakupiony środek transportu będzie służył wyłącznie do realizacji celu określonego w biznes planie (na użytek prowadzonej działalności gospodarczej tzw. użytek własny, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874 z późn. zm.) oraz przedstawią zasady ewidencji środka trwałego na potrzeby przedsiębiorstwa.

 

 

 

 

 

WSPARCIE POMOSTOWE

 

 

O przyznanie podstawowego wsparcia pomostowego może ubiegać się każdy Uczestnik projektu wraz z wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego na rozwój przedsiębiorczości, przy czym wniosek o wsparcie pomostowe nie podlega rozpatrzeniu w przypadku, gdy wniosek o wsparcie finansowe na rozwój przedsiębiorczości zostanie oceniony negatywnie.

 

Podstawowe wsparcie pomostowe wypłacane będzie w comiesięcznych transzach w wysokości nie przekraczającej kwoty 1 500,00 PLN. Kwota wypłacana Uczestnikowi projektu podlega dyskontowaniu zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie szczegółowego sposobu obliczania wartości pomocy publicznej udzielanej w różnych formach (Dz. U. z 2004 r., Nr 194, poz. 1983, z późn. zm.) tj. z uwzględnieniem stopy referencyjnej ogłoszonej przez UOKiK.

 

Środki te mają na celu ułatwić początkującemu przedsiębiorcy pokrycie obligatoryjnych opłat ponoszonych w pierwszym okresie prowadzenia działalności, w tym kosztów ZUS (obligatoryjnie przez wszystkich Uczestników), podatku oraz opłat administracyjnych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Zatem środki przekazywane w ramach wsparcia pomostowego mogą być przeznaczone na:

- zapłaty danin publicznoprawnych (w tym przede wszystkim składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne właściciela – dla osób ubezpieczających się w ZUS / KRUS, składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne pracowników), z wyjątkiem kar i grzywien,

- koszty administracyjne (w tym koszty czynszu lub wynajmu pomieszczeń w części bezpośrednio związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą),

- koszty eksploatacji pomieszczeń (w tym m.in. opłaty za energię elektryczną, cieplną, gazową i wodę),

- koszty opłat telekomunikacyjnych (Internet, telefon),

- koszty usług pocztowych i kurierskich,

- koszty usług księgowych,

- koszty związane z ubezpieczeniem osób i/lub mienia związane bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą,

- koszty usług prawnych,

- koszty materiałów biurowych,

- opłaty i przelewy bankowe,

- koszty działań informacyjno – promocyjno - marketingowych.

 

 

 

 

SPECJALISTYCZNE FORMY WSPARCIA W PROJEKCIE

(dla Uczestników, którzy w ramach projektu założyli własną firmę):

 

 

 

 

 

 

FORMA WSPARCIA NR 1 –

SZKOLENIA I DORADZTWO INDYWIDUALNE

 

 

 

Uczestnicy projektu, którzy rozpoczną działalność gospodarczą i otrzymają wsparcie finansowe będą zobowiązani do skorzystania z 6 godzin specjalistycznego doradztwa indywidualnego oraz do wzięcia udziału w 2 szkoleniach tematycznych (8h) według potrzeb z katalogu wsparcia zaproponowanego przez Beneficjenta.


Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Europejskiego Funduszu Społecznego i przez budżet państwa

Wyszukiwarka

ok

Realizowane projekty


 




 



Fb


 
realizacja: ideo
"Pro Carpathia" 35-064 Rzeszów, ul. Rynek 16/1 | 017 852-85-26 | od 8:00 do 16:00 | Polityka Prywatności